17.09.2007

Google nin Ağzından Pagerank Teknolojisi

Google nin Ağzından Pagerank Teknolojisi
Teknolojiye Genel Bakış

Google, kurucularından Larry Page’in "tam olarak ne demek istediğinizi anlayan ve tam olarak istediğiniz bilgileri sunan" bir hizmet olarak tanımladığı "kusursuz arama motorunu" geliştirmeye dönük yoğun çalışmalarını tek başına sürdürmemektedir. Bu amaçla Google, ısrarla yeniliklerin peşine düşmüş ve varolan modellerin sınırlarını kabullenmeyi reddetmiştir. Sonuç olarak Google, arama işlemlerinin şeklini değiştiren kendi hizmet altyapısını ve yeni PageRank™ teknolojisini geliştirmiştir.

Başlangıçtan bu yana Google'ın geliştiricileri, en hızlı ve en doğru sonuçları sağlamanın yeni bir sunucu kurulumu gerektirdiğinin farkındaydı. Birçok arama motoru yük yoğunlaştığında yavaşlayan az sayıdaki büyük sunucuyla idare etmeye çalışırken Google her sorunun cevabını hızlı bir şekilde bulmak için birbirine bağlı PC'ler kullanmaktadır. Bu yenilik, daha hızlı cevap süreleri, daha büyük bir ölçeklendirilebilirlik ve daha düşük maliyetlerle karşılığını bulmuştur. Diğer şirketler de bu fikri kopyalamıştır ama, Google, teknolojisini daha verimli kılmak için çabalamaya devam etmektedir.

Google'ın arama teknolojisinin arkasındaki yazılım bir saniyeden bile daha kısa bir süre gerektiren bir dizi eşzamanlı hesaplama yürütmektedir. Geleneksel arama motorları ağırlıklı olarak bir kelimenin bir web sayfasında hangi sıklıkta göründüğü temeline dayanmaktadır. Google web’in bütün bağlantı yapısını incelemek ve hangi sayfaların en önemli olduğunu belirlemek için PageRank™ teknolosini kullanmaktadır. Ardından, hangi sayfaların yürütülen özgül arama ile ilgili olduğunu belirlemek için yardımlı metin eşleştirme analizi yürütmektedir. Genel önem ve sorgulama ile ilgili bilgileri birleştiren Google, aranan konuyla en ilgili ve güvenilir sonucu ilk önce gösterebilmektedir.

  • PageRank Teknolojisi: PageRank, 500 milyondan fazla değişken ve 2 milyar terimden oluşan bir denklemi çözerek web sayfalarının önemini ölçmektedir. Doğrudan bağlantıları saymak yerine, PageRank, Sayfa A'dan Sayfa B'ye bir bağlantıyı Sayfa A'nın Sayfa B'ye verdiği bir oy olarak yorumlamaktadır. Ardından PageRank bir sayfanın önemini aldığı oy sayısına göre değerlendirmektedir.

    PageRank ayrıca, bazı sayfalardan gelen oylar daha yüksek değerde olduğu ve bu nedenle bağlı sayfaya daha yüksek değer kazandırdığı için, oy atan her bir sayfanın önemini de dikkate almaktadır. Önemli sayfalar daha yüksek bir PageRank alır ve arama sonuçlarının en üstünde görünür. Google'ın teknolojisi, bir sayfanın önemini belirlemek için web'in ortak bilgilerini kullanmaktadır. Sonuçlarda hiçbir insan müdahalesi veya yönlendirmesi yoktur, bu nedenle kullanıcılar, ücretli sıralama ile bozulmamış nesnel bilgi kaynağı olarak Google'a güvenebileceklerini görmüştür.
  • Hypertext Metin Eşleştirme Analizi: Google'ın arama motoru sayfa içeriğini de analiz etmektedir. Ancak Google teknolojisi, (site yayıncıları tarafından meta-taglarla manipüle edilebilecek) sayfa tabanlı metni basitçe taramak yerine, sayfanın tüm içeriğini, yazı karakterlerindeki faktörleri, alt bölümleri ve her bir kelimenin tam yerini analiz etmektedir. Google ayrıca döndürülen sonuçların kullanıcının sorusu ile en ilgili sonuç olduğundan emin olmak için komşu web sayfalarının içeriğini de analiz etmektedir.

Google'ın yenilikleri masaüstü ile bitmemektedir. Ayrıca Google, taşınabilir cihazlar aracılığıyla web'e erişen kullanıcılara doğru ve hızlı arama sonuçlarını ulaştırmak için, HTML sayfalarının WAP, i-mode, J-SKY ve EZWeb için optimize edilen biçimlere kablosuz ortamda çevrilmesine dönük ilk kablosuz arama teknolojisinin de öncülüğünü yapmıştır. Google, şu anda, AT&T Wireless, Sprint PCS, Nextel, Palm, Handspring ve Vodafone gibi birçok piyasa liderine kablosuz teknoloji sunmaktadır.


Kaynak: http://www.google.com/corporate/tech.html

Hiç yorum yok:

Turk Telekom'dan Haberler..

hell-world organizations